Dlaczego odżywianie oka
jest tak ważne?

Wewnętrzna warstwa oka, czyli siatkówka, składa się z wielu fotoreceptorów, które są odpowiedzialne za odbieranie bodźców świetlnych. Fotoreceptory pracują niezwykle intensywnie i dlatego wymagają dużej ilości tlenu oraz składników odżywczych. Istnieją dwa rodzaje fotoreceptorów:

– czopki – odpowiedzialne za ostre widzenie oraz widzenie kolorów
– pręciki – odpowiedzialne za rozpoznawanie kształtów i ruchu oraz widzenie przy słabym świetle.

 

Jaki związek z okiem ma luteina i zeaksantyna?

W fotoreceptorach znajdują się barwniki naturalne – luteina oraz zeaksantyna. W strefie najostrzejszego widzenia, czyli centralnym punkcie tzw. plamki żółtej znajduje się najwięcej zeaksantyny. W miarę oddalania się od centrum wzrasta ilość luteiny.

Niestety ilość luteiny i zeaksantyny w siatkówce obniża się wraz z wiekiem, a nasz organizm nie umie ich sam wytwarzać. Dlatego tak ważne jest, aby dostarczać je w diecie lub suplementować.

Dlaczego ważna jest proporcja 5:1?

Z przeprowadzonych badań wynika, że aby utrzymać stałe odpowiednie stężenie luteiny i zeaksantyny w siatkówce oka, należy każdego dnia dostarczać wraz z dietą co najmniej 10 mg luteiny i 2 mg zeaksantyny – to rekomendowana proporcja 5:11. Tymczasem przeciętna zachodnia dieta dostarcza nam każdego dnia zaledwie 3 mg tych związków – to zdecydowanie za mało.

1. The Age-Related Eye Disease Study 2 (AREDS2) Research Group. Lutein+Zeaxanthin and Omega-3 fatty Acids for Age-Related Macular Degeneration . JAMA 2013